۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۳۱

گزارش خبری؛

گیاهان خوراکی ایلام در معرض انقراض هستند/برداشت بی رویه عامل اصلی

گیاهان خوراکی ایلام در معرض انقراض هستند/برداشت بی رویه عامل اصلی

ایلام- در فصل بهار که بو و عطر گیاهان خوراکی استان ایلام را در بر می گیرد، متاسفانه شاهد از بین رفتن بسیاری از گیاهان به دلیل برداشت بی رویه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با فصل بهار گیاهان کوهی که در کوهستانهای بلند استان ایلام می رویند به یکی از غذاهای اصلی مردم این استان تبدیل می شوند و سبزیهای کوهی و گیاهان خوراکی بیش از سه ماه به عنوان یکی از غذاهای اصلی مورد استفاده مردم استان قرار می گیرند.

بهره مندي از اين موهبت الهي و وفور گونه هاي گياهي خوراکي در مناطق کوهستاني استان ايلام موجب شده که همه ساله در فصل بهار منبع اشتغالي براي شمار زيادي از اهالي اين استان به ويژه روستائیان فراهم شود و زنان هنرمند ايلامي نيز با درست کردن غذاهاي محلي سفره خانواده را رنگين مي کند.

بدون شک وجود گیاهان خوراکی در کوه های استان ایلام فرصتی مناسب برای اشتغالزایی فراهم کرده و در هر فصل متناسب با شرایط آب و هوایی یک محصول کوهی خاص در استان وارد بازارهای استان می شود.

ایلامی ها علاقه زیادی گیاهان کوهی دارند و از خرید آنها استقبال می کنند چراکه در گذشته مردم از این میوه ها در جهت مصارف دارویی و خاصیتهای مختلف استفاده می کردند.

ایلام

تغییرات منفی اقلیمی، فرسایش خاک و برداشت بی رویه از مراتع و علف زارها در سال های گذشته موجب تخریب رویشگاه های استان ایلام شده است به نحوی که زنگ خطر انقراض و نابودی برخی گیاهان دارویی و غذایی چون علف چشمه (تش نداری) تره کوهی (پیچک) و شاه تره (ترگ) اکنون به صدا درآمده است.

برخی از این گیاهان همانند کنگر، قارچ، تره کوهی، پنیرک، کله شگ، پاغازه و پیچگ مورد ‏استقبال شهروندان قرار دارند که در کوهستانهای ایلام می رویندبرخی از این گیاهان همانند کنگر، قارچ، تره کوهی، پنیرک، کله شگ، پاغازه و پیچگ مورد ‏استقبال شهروندان قرار دارند که در کوهستانهای ایلام می رویند و برخی نیز با تهیه انبوه این گیاهان آنها را با قیمت های مختلف در سطح بازار به فروش می رسانند. ‏

قارچ، کنگر، پنیرک، کله شنگ، تره، بوره ولی، پاغازه، شنگ، آوندول، علف چشمه، پیازکوهی، سیرکوهی و انواع قارچ های کوهی از جمله گیاهان خوراکی شناسایی شده و معروف کوهستان های ایلام هستند.

گیاهان خوراکی در معرض انقراض هستند

عبدالاسلام پیری مسئول حفاظت منابع طبیعی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه در چند سال اخیر شاهد از بین رفتن گیاهان خوراکی در استان ایلام هستیم که در این زمینه مردم باید همکاری داشته باشند.

وی اظهار داشت: هر چند گیاهان خوراکی محصولات فصلی هستند و به صورت متنوع مورد استفاده مردم قرار دارند اما باید توجه داشت که برخی از این گیاهان از طریق پیازچه تولید می شوند که برداشت بی رویه آنها موجب انقراض آنها می شود.

وی افزود: رغبت بالای مردم استان ایلام و غرب کشور به استفاده از این گیاهان و گستره وسیع عرصه های طبیعی موجب سوء استفاده و طمع افراد زیادی می شود که با حضور در طبیعت اقدام به برداشت این فرآورده های طبیعی و فروش آنها می کنند.

پیری از از ممنوعیت برداشت برخی از گیاهان دارویی استان ایلام خبر داد و گفت: بر این اساس هرگونه برداشت، حمل و صدور این اقلام از رویشگاه‌های استان ممنوع و به عنوان کالای قاچاق محسوب و با متخلفین از طریق مراجع قضایی و انتظامی برخورد قانونی به عمل می‌آید.

ایلام

وی افزود: نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی استان ایلام به منظور حراست از عرصه های طیبعی و رویشگاه های گیاهان خوراکی در معرض انقراض در مناطقی شهرستان های سیروان، دره شهر، بدره و ایلام گشت های کمین و کنترل مستقر شده اند

 از گذشته های دور تاکنون مردم ایلام علاوه بر جمع آوری گیاهان خوراکی و مصرف آنها از گیاهان دارویی نیز در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرده اند.

رویش گیاهان خوراکی در کوه های ایلام و جمع آوری آنها توسط مردم حال و هوای خاص و رنگ و بویی دیگر به سفره های مردم بخشیده و این مزیت از ویژگی های طبیعت این استان به شمار می رود.رویش گیاهان خوراکی در کوه های ایلام و جمع آوری آنها توسط مردم حال و هوای خاص و رنگ و بویی دیگر به سفره های مردم بخشیده و این مزیت از ویژگی های طبیعت این استان به شمار می رود.

بدون شک ایلام به عنوان منابع طبیعی و کوه ها و جنگلهای متعدد در استان ایلام یک ظرفیت بزرگ محسوب می شود که باید از آن در جهت توسعه و اشتغال استات تلاش کرد.

گونه های نادر گیاهی، فرآوده های کوهی، گیاهان دارویی و.. همه از فرصتهای بی نظیر و خدادادی برای اشتغال در روستاهای استان است.

این گونه ها علاوه بر ارزش غذایی و خوراکی در درمان بسیاری از بیماریها نیز مفید هستند و به نظر می رسد ایجاد صنایع تبدیلی در استان برای توسعه این مهم ضروری باشد.

کبیرکوه، مانشت، قلارنگ، دینارکوه و.. از مهمترین منطقه رویش فرآورده های کوهی در استان ایلام به مشار می روند.

 بیش از یک هزار گونه گیاهی در استان شناسایی شده که ۳۰۰ گونه آنها خوراکی، صنعتی و ‏دارویی است و حدود ۸۷ درصد گستره استان ایلام را جنگل و مرتع تشکیل می دهد.

کد خبر 2538829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha